Kies jij voor kunst of voor wanddecoratie?

Fotokunst in de keuken

Welk trefwoord levert de juiste hit op? Welcome to the jungle!

Kunstenaar en ondernemer

Als kunstenaar kun je het verkopen van kunst uitbesteden aan een galerie, maar je kunt er ook voor kiezen om je eigen werk ’in de markt zetten’. Er zijn tegenwoordig goede online mogelijkheden. En ik ben al 15 jaar ondernemer. Dus ik dacht dat ik dat verkopen prima zelf zou kunnen doen. Voor wie mij nog niet (zo goed) kent: ik had goedlopend bedrijf voor coaching, loopbaanadvies en opleidingen. Dat ik in juni 2016 verkocht om mij volledig te kunnen wijden aan het kunstenaarschap. Misschien heb ik mezelf een beetje overschat. Wat, eerlijk is eerlijk: kunst te verkopen is een bijzondere tak van sport.

Trefwoorden gebruiken

Dus schreef ik mij in voor een programma “In een half jaar naar meer omzet als creatief”. In het kader van ‘beter gevonden worden door Google’ kreeg ik de opdracht om te kijken naar mijn trefwoorden. Nog nooit bewust mee bezig geweest.

Vandaar mijn zoektocht van vandaag. Op zoek naar de trefwoordenplanner van Google Adwords, kom ik terecht bij bij Google Adwords Express, waar ik een beetje speel met het maken van een advertentie. En bezig zijnd met mijn online vindbaarheid, besluit ik om mijzelf aan te melden bij Google Bedrijven. Die geven mij uit zichzelf een suggestie voor een advertentie.

Kunstenaar of kunsthandelaar?

Het blijkt een groot verschil of ik bij de advertentie kies voor de categorie Kunsthandel met als trefwoorden fotokunst kopen of dat ik mijzelf classificeer als Kunstenaar. Wat is wijsheid? Waar zoeken mensen op als ze zoeken naar iets moois voor aan de muur?

Zoeken ze naar kunst, naar fotokunst, naar abstracte kunst, naar kunstfoto’s, naar online galeries, naar foto’s op aluminium, naar woonaccessoires, homedeco, wanddecoratie of naar nog iets anders? En is er een verschil tussen de zoekwoorden die de hippe starter  gebruikt of de krasse knar met het lege nest syndroom? Hoe zoekt een interieurdesigner of projectinrichter naar een eyecatcher voor zijn of haar interieurontwerp? En waar zoekt de eigenaar van een bedrijf naar als hij/zij de entree of zijn/haar werkplek een goede uitstraling wil geven?

Meer vragen dan antwoorden

Nog niet eenvoudig om antwoord te geven op al deze vragen. Want degradeer ik mezelf nu als kunstenaar als ik wanddecoratie ga opnemen als woord op mijn site? Of ben ik dom als ik zo’n woord waar misschien heel Nederland op zoekt niet gebruik? En is het zinvol om te adverteren? Wat levert het op? Eerlijk gezegd: ik ben er nog niet uit.

Wat denk jij?

En dus… schrijf ik er maar een blog over. Want Google schijnt te houden van verse content en dus is het ook goed om als kunstenaar een blog te gaan schrijven. Wie weet kun jij er iets over zeggen. Als jij zoekt naar ‘iets moois voor aan de muur”, welke zoektermen gebruik jij dan? Wil je helpen de juiste ingang te vinden om mijn bestaan als kunstenaar op te bouwen?

Bewaren

2 antwoorden
  1. ben middelkamp
    ben middelkamp zegt:

    Hoi Iris
    Ik denk dat je de antwoorden heel dicht bij jezelf moet zoeken, wie ben jij en hoe voel je jezelf op de eerste plaats. Die keuze maken zal je nooit verloochenen, ongeacht succes ” in de markt”. De markt is een gevaarlijk richtpunt voor je eigen creativiteit. Probeer jezelf zo te profileren dat kopers niet eens zo zeer een dingetje willen, maar een kunstwerk van jou! Ik wens je alle succes daarbij.

    Beantwoorden
    • Iris Depassé
      Iris Depassé zegt:

      Dank voor je reactie, Ben! Ik doe mijn best om dicht bij mezelf te blijven in de manier waarop ik mijn kunst verkoop. Het aanpassen van je kunst aan de markt zou inderdaad een gevaarlijk richtpunt zijn voor je eigen creativiteit. Maar het aanpassen aan de markt in de manier waarop je je kunst verkoopt, is naar mijn idee onontbeerlijk. Soms helpt het veranderen van de verpakking of de naam om een product te kunnen verkopen. En hoe zorg je er voor dat mensen uberhaupt weten dat je iets verkoopt en wat je verkoopt? Ik vind dat een interessant gebied. Het is een spannende (en soms vermoeiende) exercitie om daar mijn weg in te vinden. Heel fijn om mensen als jij op mijn pad te treffen die me feedback geven!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *